تعمیرات تخصصی گیربکسهای اتوماتیک
سرویس و تعویض روغن گیربکسهای اتوماتیک
کلیه ی خدمات گیربکسهای اتوماتیک در مرکز تعمیرات تخصصی bmmotors با ارائه ضمانت نامه کتبی انجام میشود
تلفن مشاوره و نوبت دهی : 09122210162
گیربکسهای اتوماتیک
گیربکسهای اتوماتیک امروزه به عنوان انتخاب اصلی اکثر رانندگان جهان به حساب می آید.
– راحتی تعویض دندهبدون هیچ زحمتی
– رهایی از سه پدال سنتی
– مصرف سوخت پایین تر
– هوشمند بودن و پیشرفت روز به روز گیربکسهای اتوماتیک و بالا رفتن کارایی و عملکرد آن
– دنده های سیاره ای تعویض دنده سریعتر نسبت به گیربکس دستی را به وجد آورده است.
استفاده از Ecu و تعداد زیادی سنسور باعث تصمیم گیری بهتر و بهینه شده است ، که با اولویت بندی قدرت موتور و انتخاب دنده مناسب سبب کاهش مصرف سوخت شده است.
در حالت عادی ممکن است که به نظر برسد که گیربکسهای اتوماتیک محدود به انتخاب فقط حالت اتوماتیک هستند ، اما تغییرات زیادی وجود دارد .
اجازه بدهید به انواع گیربکسهای اتوماتیک نگاهی بیاندازیم شاید چیز جدیدی یاد گرفتیم!
با BMMOTORS همراه باشید.
- Traditional Automatic Transmission
- (Continuously Variable Transmission (CVT
- Automated-Manual Transmission
- (Dual-Clutch Transmission (DCT
- DSG) Direct Shift Gearbox)
- Tiptronic Transmission
- نکاتی در مورد سرویس گیربکسهای اتوماتیک
گیربکسهای اتوماتیک سنتی:
این مدل گیربکس به عنوان یک کانورتور یا مبدل گشتاور اتوماتیک شناخته میشود.
تقریبا در بیشتر اتومبیل ها استفاده شده است.
این مدل از یک کوپلینگ هیدرولیکی یا از یک تورک کانورتو به جای استفده از چرخ دنده بهره میبرد.
ECU به طور مستقیم به این مکانیزم متصل میشود تا امکان کنترل دقیق موتور و خودرو فراهم شود.
خودروهای اتوماتیک راحت دنده عوض میکنند ، اما این تعویض دنده در تمام زمانها سریع اتفاق نمی افتد به این مدلهاش میگن “slushbox”
البته با وجود برخی از مدلهای پر طرفدار این گیربکس مثل ZF 8-SPEED که روی BMW و Jaguar این تصور تغییر کرده ،
برخی از مدلهای محبوب این مدل گیربکس روی Porsche Panamera , kia sportage , BMW X1 سوار شده است
گیربکسهای CVT :
استفاده از تسمه ها یا پولی ها به جای چرخ دنده های فولادی سنتی .
انتقال مداوم تغییرات برای چرخش چرخ دنده بدون لقی با نسبت های مختلف وابسته به سرعت موتور یا دور موتور امکان پذیر است .
حداکثر بهره وری و شتاب مداوم در کنار مصرف سوخت اقتصادی خروجی این گیربکس است .
با این حال سر و صدای موتور نیز میتواند بلند باشد.
دو نوع CVT وجود دارد :
CVT Hydrostatic از موتورهای هیدرواستاتیک و پمپ های متغیر جابه جایی برای انتقال قدرت به موتور استفاده میکند.
CVT Toroidal در این نوع برای انتقال قدرت از دیسک و صفحه استفاده میکند.
nissan murano و خودروهای دیگری از این مدل گیربکس بهره میبرند.
گیربکسهای نیمه اتوماتیک :
ممکن است این گیربکس را با نام نیم اتوماتیک بشناسید منتها نامهای دیگری هم دارد.
این نوع گیربکس اتوماتیک از تنظیمات کلاچ و دنده به طور منظم استفاده میکند اما ،
از سنسورها ، موتورهای عملگر ، پردازنده ها و شیرهای برقی هیدرولیکی برای جایگزینی چرخ دنده های سنتی استفاده میکند.
این گیربکسها برای راندگی در شهر توصیه نمیشوند زیرا به شتاب سخت معروف هستند و به همین دلیل مصرف سوخت آنها در مسافتهای طولانی بالاست.
از جمله خودروهای استفاده شده به Audi A5 میتوان اشاره کرد.
گیربکسهای DCT (دبل کلاچ) :
ترکیبی از اتقال اتوماتیک و دستی
گیربکس DCT هیچ مبدل گشتاور یا همان تورک کانورتور ندارد.
در عوض از دو شفت جداگانه که هر کدام از کلاچ خود برای تعویض دنده استفاده میکنند.
یکی برای دنده های فرد و دیگری برای دنده های زوج .
تویض دنده به دنده های بالاتر و پایین تر بدون صدا و نرم است.
اما میتوانند که گیربکسهای پر سر و صدایی باشند.
از جمله خودروهای مجهز به این گیربکس به رنو کپچر میتوان اشاره کرد.
نسل جدیده گریبکسھای اتوماتیک با نام (gearbox clutch twin (TCG اولین بار توسط کارخانه فولکس واگن تحت عنوان Direct Shift Gearbox
یا تعویض دنده مستقیم معرفی گردید .و تا کنون بر روی خودروھای از قبیل گلف GTI MK5وھمچنین گلف ,R32 آودیTTو… نصب گردید. مھم ترین خصوصیت این جعبه دنده حذف تورک کانورتور (توربین) میباشد.
وظیفه انتقال قدرت در DSG توسط دو کلاچ چهار لایه ای کوچک که در روغن قرار گرفته اند انجام میشود(شبیه به سیستم کلاچ موتور سیکلت).هریک از این کلاچ ها با یکی از دو شفت هم محور موجود در گریبکس در ارتباط است. مجموعه شفت و کلاچ یک ،با دنده های فرد و دنده عقب و، شفت وکلاچ دوم با دنده های زوج در گیرمی شوند.
اجزا و فناوریهایی که در گیربکسهای اتوماتیک استفاده میشود، طوری برنامه ریزی شدهاند که دور موتور اتومبیل را قبل از تعویض ضریب دنده به حداکثر برسانند،
زیرا این امر باعث میشود فشار کمتری به موتور خودرو وارد شود و همینطور کنترل خودرو را برای کاربر راحتتر میکند.
اما اگر شما بخواهید با خودرو خود در مسابقه شتاب شرکت کنید و یا از رانندگی کسل کننده در خیابانها خسته شدهاید، قطعا گیربکسهای اتوماتیک برای شما مناسب نیست.
طراحان پورشه در سال ۱۹۷۱ برای اولین بار نوعی جدید از گیرکسهای اتوماتیک را بر روی نسخه قدیمی ۹۱۱ آزمایش کردند، که این اجازه را به راننده میداد که بتواند همزمان با داشتن سیستم گیربکس اتوماتیک، گیربکس معمولی را هم تجربه کند.
پورشه تا سال ۱۹۸۰ این سیستم جدید انتقال نیرو را ارائه نداد، ولی در پایان همان سال همراه با نسل جدید اتومبیل ۹۱۱ خود، اولین سری گیربکسهای تیپ ترونیک را معرفی کرد.
سیستم تیپ ترونیک پورشه که امروزه به نام انحصاری PDK شناخته میشود، این اجازه را به صاحبان اتومبیلها میدهد که آرامش و راحتی گیربکس اتوماتیک را همراه با هیجان و سرعت گیربکس معمولی، به صورت یکجا داشته باشند.
در سال ۱۹۹۰ پورشه با گسترش تیپ ترونیک، باعث شد که مابقی کمپانیهای خودروسازی دنیا بتوانند از این سیستم انتقال نیرو استفاده کنند.
تیپ تروینیک این اجازه را به رانندگان میداد که بتوانند با خودرو اتوماتیک خود در مسابقات اتومبیل رانی نیز شرکت کنند و در واقع میتوان گفت تیپ ترونیک یک انقلاب بزرگ در صنعت مسابقات اتومبیل رانی نیز بود،
که باعث شد شرکت کنندگان رالیها و مسابقات محلی در سراسر دنیا حدود ۲۰ درصد افزایش یابد.
با رعایت نکات زیر سلامت گیربکس خود را تضمین میکنید:
– روغن گیربکس را در فواصل معین چک کنید.
– از نوع روغن مطابق با گیربکس خودرویتان استفاده کنید.
– سیستم خنک کننده موتور خودرویتان را سرویس کنید.
– هر چند وقت یکبار روغن گیربکس را تخلیه کنید.
– زمانیکه خودرو در حال حرکت است دنده را تعویض نکنید.
– پیش از حرکت کمی صبر کنید تا خودرو گرم شود.
– برای مدت طولانی با لاستیک زاپاس رانندگی نکنید.
– هر چند وقت یکبار فیلتر گیربکس را تعویض کنید.
– از خودرویتان به عنوان یدک کش استفاده نکنید.
– سالی یکبار برای چک کردن وضعیت گیربکس به تعمیرگاه مراجعه کنید.