09122210162 - 09108778575 - 02165280371 bmmotorsir@gmail.com

ریشه‌های تأسیس شرکت خودروسازی تویوتا، به سال ۱۹۲۶ بازمی‌گردد، که ساکیشی تویودا ، اقدام به راه‌اندازی شرکت صنایع تویوتا نمود. پیشینه این شرکت، که در صنعت نساجی فعالیت می‌کرد نیز، به ابتدای قرن بیستم بازمی‌گردد، که به عنوان یک کارخانه ریسندگی فعالیت می‌نمود. ساکیشی تویودا ، که سال‌ها همچون پدرش، به فروش فرش اشتغال داشت، این کارخانه را راه‌انداخته بود و در سال ۱۸۹۴ یک ماشین بافندگی صنعتی نیز ابداع کرده و ساخته بود.

ساکیشی در سال ۱۹۲۴ نوع تمام‌اتوماتیک آن را ساخت و دو سال بعد، کارخانه اتوماتیک ریسندگی تویوتا، تحت نام صنایع تویوتاپا به عرصه وجود نهاد. پسر کنجکاو و مستعد او، کیشیرو تویودا که در سال ۱۹۲۹ در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه توکیوفارغ‌التحصیل شده بود، در کارخانه پدر مشغول به کار گردید، اما همه توجه او صرف ساخت موتور اتومبیل شد.

در سال ۱۹۲۹ موافقتنامه‌ای با شرکت برادران پلات از انگلستان در ماشین آلات صنعتی ریسندگی و بافندگی به امضا رسید. بر اساس این توافقنامه حق تولید و فروش دستگاه‌های اتوماتیک بافندگی به کشورهایی غیر از ژاپن نیز (مثل چین و آمریکا) در قبال۱۰۰٫۰۰۰ پوند داده می‌شد، که در پی آن، کیشیرو رهسپار ایالات متحده آمریکا شد. البته کیشیرو از این سفر اهداف دیگری نیز داشت. در زمان انجام مذاکرات با برادران پلات، مجذوب اتومبیل‌ها در غرب شد. در این سفر بود، که او تصمیم خود را برای ورود به صنعت خودروسازی گرفت.

در سال ۱۹۳۰ کیشیرو تحقیق بر روی موتورهای گازوئیلی را آغاز کرد. کیشیرو در مورد برنامه آینده خود با رئیس شرکت، ریسابورو مشورت نمود، ریسابورو در ابتدا بسیار محتاط بود و فریادهای اعتراض از داخل و خارج کمپانی بلند شد، اما کیشیرو بر تصمیم خود پافشاری می‌کرد و عقیده داشت که این تجارت برای کمپانی سودمند خواهد بود و از همه مهم‌تر دولت نیز آشکارا برای سیاستگذاری پیشبرد صنایع اتومبیل در تلاش بود. طولی نکشید که ریسابورو موافقت کرد و کیشیرو دپارتمان اتومبیل را در سال ۱۹۳۳ در قسمت کوچکی از کارخانه ریسندگی پدر، راه‌اندازی نمود. هدف او تولید اتومبیل‌های مناسب با شرایط ژاپن بود، در حالی‌که نکات مثبت اتومبیل‌های خارجی را نیز در نظر داشت.

در سال ۱۹۳۵ اولین کارخانه خودروسازی تویوتا، آغاز به کار کرد و سال بعد، لوگوی تویودا به تویوتا تغییر یافت. یک سال بعد، یعنی ۱۹۳۷ شرکت تویوتاموتور به‌طور رسمی افتتاح شد. بدین ترتیب یکی از موفق‌ترین کارخانجات ریسندگی ژاپن، در بین دو جنگ جهانی با تغییر گرایش، به کارخانه خودروسازی تبدیل گشت. تلاش و همت کیشیرو تویودا باعث شد، که از دل کارخانه پدر، کارخانه‌ای جدید، تأسیس شود.

در ابتدا خود کیشیرو به عنوان قائم مقام شرکت جدید عمل می‌کرد، که در سال ۱۹۴۱ به عنوان مدیرعامل، مشغول به کار شد. بلافاصله پس از راه‌افتادن شرکت جدید، اصول مدیریتی نوینی در روش مدیریت و اداره کارخانه، به کار گرفته شد.

در سال ۱۹۳۸ سیستم JIT عملیاتی شد. دو سال بعد، مؤسسه تحقیقاتی تویوتا افتتاح گردید. سال ۱۹۵۱ سیستم پیشنهاد ایده‌های خلاق در تویوتا فعال شد. ۱۹۷۳ مرکز طراحی و سال بعد نیز مرکز آموزش تویوتا، توسط کیشیرو راه‌اندازی گردید.

اولین محصول تجاری شرکت تویوتا، کامیون ۱٫۵ تنی جی۱ بود. در طی جنگ جهانی دوم تمام کارخانه در اختیار جنگ بود و برای ارتش ژاپن، کامیون تولید می‌کرد. تا چند سال بعد، از اتمام جنگ نیز، اجازه تولید خودرو به تویوتا داده نشد.

در سال ۱۹۵۲ با مرگ کیشیرو، مسئولیت شرکت بر عهده ایجی تویوتا پسر عموی او، قرار گرفت. ایجی به همراه پسر کیشیرو، شوئی شیرو تویوتا و طی سال‌های بعد، تویوتا را به یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان تبدیل کردند. در سال ۱۹۷۷ مرکز فنی تویوتا در ایالات متحده آمریکا افتتاح شد و سال ۱۹۸۴ همکاری تویوتا با جنرال موتورز در ایالات متحده صورت گرفت. پس از ایجی، تایچی اونو مسئولیت شرکت را به عهده داشت و در استقرار سیستم تولید تویوتا، بسیار همت گماشت و اصول راهنمای تویوتا را، در سال ۱۹۹۲ منتشر کرد.

امروزه تویوتا بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان است، که از وسایل نقلیه کوچک گرفته تا کامیون‌های بزرگ را در انواع مدل‌ها تولید می‌کند. شرکت تویوتا همچنین فعالیت‌های مختلفی در زمینه خدمات مخابراتی – خانه‌های پیش‌ساخته و قایق‌های تفریحی انجام داده‌است.

در نظر اول لوگوی شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن شبیه یک گاوچران است که کلاه بزرگی بر سر گذاشته است، اما در واقع این لوگو سه شکل بیضی است که قلب مشتری، قلب محصول و پیشرفت‌های تکنولوژیکی و فرصت‌های بی‌حد و مرز تویوتا را ترسیم ‌مي‌کند. در زبان ژاپنی «Toyo» به معنای «فراوانی» و «ta» به معنای برنج است.

 در برخی فرهنگ‌های آسیایی اعتقاد بر این است که فراوانی برنج ثروت را به همراه دارد. وقتی این شرکت در سال 1937 تاسیس شد نام تویوتا به جای نام تویودا (نام خانوادگی موسس تویوتا) برای آن برگزیده شد که سه دلیل داشت:

 1) نشان‌دهنده این بود که موسس تویوتا زندگی کاری خود را از زندگی خانوادگی‌اش جدا کرده است. 

2) تلفظ آن ساده‌تر بود.

 3) در زبان کاتاکانا نوشتن تویوتا با هشت حرکت قلم انجام ‌مي‌شد و عدد هشت برای ژاپنی‌ها‌ خوش‌یمن بود، این در حالی است که برای نوشتن تویودا 10 حرکت قلم لازم بود.

 راهنمای جدول سرویس های دوره ای خودروهای بنزینی تویوتا سرویس اجباری برای خودروهای تویوتا بنزینی هر 10.000Km ویا شش ماه، هرکدام زودتر فرابرسد می باشد.

در صورت رانندگی در آب و گل و لای تا کمتر از 24ساعت زیرخودرو گریسکاری شود.
در صورت رانندگی در جاده های ناهموار، در سرویس بعدی سیستم تعلیق و گردگیر ها چک شوند.
زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک،گیربکس دستی،روغن هیدرولیک فرمان،روغن کمک گیربکس،روغن دیفرانسیل ،روغن کلاچ بدون در نظر گرفتن کیلومتر کارکرد، 2 سال می باشد
به منظور تعویض روغن گیربکس، تنها روغن کارتل تخلیه شود ،اما در صورت تمایل مشتری  و یا آثار کثیفی  و بوی سوختگی در روغن گیربکس ، با هماهنگی مشتری کل روغن گیربکس توسط دستگاه تعویض شود.

 زمان تعویض روغن موتور بدون در نظر گرفتن کیلومتر کارکرد 6 ماه ، روغن گیربکس اتوماتیک -دستی-روغن کمک گیربکس

-روغن دیفرانسیل  -روغن ترمز-روغن هیدرولیک فرمان و روغن کلاچ 24 ماه می باشد.

Toyota gasoline Service Guide

سرویسهای از 1000 کیلومتر تا 100000 کیلومتر

 سرویسهای از 105000 کیلومتر تا 200000 کیلومتر

سرویس اجباری خودروهای هیبرید تویوتا و لکسوس هر 5.000Km و یا هر 6 ماه هر کدام زودتر فرابرسد می باشد.   

در خودروهای لکسوس NX300h هر 10.000کیلومتر محلول شسشتوی انژکتور به داخل باک ریخته شود.

در صورت رانندگی در آب و گل و لای تا کمتر از 24ساعت زیرخودرو گریسکاری شود.
در صورت رانندگی در جاده های ناهموار، در سرویس بعدی سیستم تعلیق و گردگیر ها چک شوند.
زمان تعویض روغن گیربکس،روغن دیفرانسیل بدون در نظر گرفتن کیلومتر کارکرد، 2 سال می باشد
در صورت وجود آثار کثیفی  و بوی سوختگی در روغن گیربکس ، با هماهنگی مشتری، روغن گیربکس 2 مرتبه طبق سرویس بولتن ارسالی تعویض شود.

“زمان تعویض روغن موتور بدون در نظر گرفتن کیلومتر کارکرد 6 ماه ، روغن گیربکس اتوماتیک  -روغن کمک گیربکس -روغن دیفرانسیل  -روغن ترمز 24 ماه می باشد.”

جدول سرویس دوره ای خودروهای هیبرید  (1000 تا 100000 کیلومتر)

جدول سرویس دوره ای خودروهای هیبرید  (100000 تا 200000 کیلومتر)